Kap. 3: Typen des Sozialprodukts und der wirtschaftlichen Güter in der Alten Geschichte.

I. Ländliche Wertschöpfung und Produktionsverhältnisse.

Aus Cato, De agricultura, prefatio und Kap. 1.

II. Stadtische Wertschöpfung und Produktionsverhätnisse.

Aus Aristoteles, Politik 7. Buch, Kap. 11 f.

III. Überregionaler und transmaritimer Handel zwischen Marktzentren (Städten) im griechischen Altertum.

Handel im Ägäis-Raum im 4. Jht. v. Chr.

IV. Überregionaler und transmaritimer Handel zwischen Marktzentren (Städten) im römischen Altertum.

Wirtschaftsraum des Imperium Romanum im 1.Jht. n. Chr.

V. Zum System des römisch-antiken Privat-Rechts (ius privatum) und seinem Regelungseinfluß auf die Familienordung, das Eigentumsrecht, die Obligationengeschäfte, die Verkehrssitte (bona fides) und den Schutz vor unerlaubten Eingriffen in Rechte anderer (Delikte).

Ein Überblick über das antik-römische Privatecht in einem heutigen Lehrbuch des Römischen Privatrechts von Detlef Liebs.

VI. Zu den Eingriffen des römischen öffentlichen Rechts (ius publicum) in die Gestaltung von Wirtschaftsverhätnissen am Beispiel von Preisregulierungen.

Übung.

Versuchen Sie, durch Überfliegen des Textes unter Markierung Ihnen auffallender Worte vorläufig zu verstehen, worum es dort geht.


quis ergo nesciat utilitatibus publicis insidiatricem audaciam, quacumque exercitus nostros dirigi communis omnium salus postulat non per vicos modo aut per oppida, se<d> <i>n omni itinere, animo sectionis occurrere, pretia venalium rerum non quadruplo aut oct[uplo, sed i]ta extorquere, ut nomina <a>estim<ati>onis et facti explicare humanae linguae ratio non possit, denique interdum distractione unius rei donativo militem stipendioque privari et omnem totius orbis ad sustinendos exercitus collationem detestandis quaestibus diripientium cedere, ut manu propria spem militiae suae et emeritos labores milites nostri sectoribus omnium comferre videantur, quo depraedatores ipsius rei publica tantum in dies rapiant, quantum habere nesciant?

his omnibus, quae supra conprehensa sunt, iuste ac merito permoti, cum iam ipsa humanitas deprecari videretur, non praetia venalium rerum - neque enim fieri id iustum putatur, cum plurimae interdum provinciae felicitate optatae vilitatis et velut quodam afluentiae privilegio glorientur - sed modum statuendum esse censuimus, ut, cum vis aliqua caritatis emergeret - quod dii omen averterent -, avaritia, quae velut campis quadam inmensitate diffusis teneri non poter<at>, statuti nostri finibus et moderaturae legis terminis stringeretur. placet igitur ea pretia, quae subditi brevis scriptum designat, ita totius orbis nostri observantia contineri, ut omnes intellegant egrediendi eadem licentiam sibi esse praecisam; non inpedita utique in his locis, ubi copia rerum perspicietur afluere, vilitatis beatitudine, cui maxime providetur, dum praefinita avaritia conpescitur. inter venditores autem emptoresque, quibus consuetudo est adire portus et peregrinas obire provincias, haec communis actus debebit esse moderatio, ut, cum et ipsis sciant in caritatis necessitate statuta rebus pretia non posse transcendi, distractionis tempore ea locorum adque discursuum totiusque negotii ratio subputetur, qua iuste placuisse perspicitur nusquam carius vendituros esse, qui transferunt.

quia igitur et apud maiores nostros hanc ferendarum legum constat fuisse rationem, ut praescripto metu conpesceretur audacia - quod rarum admodum est humanam condicionem sponte beneficam deprehendi et senper praeceptor metus iustissimus officiorum invenitur esse moderator -, placet, ut, si quis contra formam statuti huius conixus fuerit audentia, capitali periculo subiugetur. nec quisquam duritiam statui putet, cum in promptu adsit perfugium declinandi periculi modestiae observantia. eidem autem periculo etiam ille subdetur, qui conparandi cupiditate avaritiae distrahentis contra statuta consenserit. ab eiusmodi quoque noxa inmunis nec ille praestavitur, qui habens species victui adque usui necessarias post hoc statuti temperamentum exist<u>maverit subtrahendas, cum poena vel gravior es<s>e debeat inferentis paenuriam quam contra statuta quatientis. cohortamur ergo omnium devotionem, ut res constituta ex commodo publico benignis obsequis et debita religione <custodi>atur, m[ax]ime cum e<iu>s modi statuto non civitatibus singulis ac populis adque provinciis, sed universo orbi provisum esse videatur, in cuius pe[rnici]em pauci atmodum desaebisse noscantur, quorum avaritiam nec prol<i>xitas temporum nec divitiae, quibus studuisse cernuntur, m[iti]gare aut satiare potuerunt.

Ausführlichere lateinische Zitate aus dem 'Edictum Diocletiani de pretiis venalium': Zitat 1 und Zitat 2 .


Literatur, Medien und Quellen zur LV Gizewski Traditionen und Typen wirtschaftlicher Wertbildung und -aneignung seit der Antike.' im WS 2014 (2015.


Bearbeitungsstand: 8. Dez. 2014.

Autor des WWW-Skripts: Prof. Dr. Christian Gizewski, TU Berlin, Fakultät I, Alte Geschichte, FG Geschichte, Privatadresse: Tietzenweg 98, 12203 Berlin, Tel.:030-8337810, EP: christian.gizewski@.tu-berlin.de